Pokud se rozhodnete financovat své bydlení pomocí hypotéky, budete muset doložit několik dokumentů. Tyto dokumenty se liší podle typu žadatele, a to mezi zaměstnanci a osobami samostatně výdělečně činnými (OSVČ). Níže uvádíme seznam potřebných dokladů a požadavků pro jednotlivé případy.
Doklady totožnosti
Jako první krok je nutné předložit minimálně dva doklady totožnosti, a to nejen za hlavního žadatele, ale i případné spolužadatele. Obvykle se požaduje:
- Platný občanský průkaz a řidičský průkaz.
- Pokud žadatel řidičský průkaz nevlastní, může jako alternativu použít cestovní pas, rodný list, nebo v některých případech i kartičku zdravotní pojišťovny.
Doložení příjmů
Pro získání hypotéky je klíčové doložit výši a zdroj příjmů. Požadavky na toto doložení se liší podle zaměstnání žadatele.
Doklady pro zaměstnance:
- Průkaz totožnosti
- Kopie mzdového listu nebo výplatní pásky za posledních 6 měsíců až 2 roky
- Potvrzení o výši příjmu (speciální formulář poskytne banka)
- Dokumenty potvrzující další příjmy, pokud existují
Doklady pro OSVČ:
- Průkaz totožnosti
- Doklad o podnikání (například výpis z živnostenského rejstříku, živnostenský list, koncese)
- Potvrzení o bezdlužnosti od správy sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovny
- Daňové přiznání (obvykle za poslední 2 roky)
- Doklady k příjmům z pronájmu, včetně nájemní smlouvy a listu vlastnictví
Doložení výdajů
Banky rovněž požadují doklady týkající se všech dosavadních finančních závazků žadatele. To zahrnuje:
- Úvěrové smlouvy, leasingové smlouvy
- Smlouvy o stavebním spoření, penzijním připojištění
- Pojistné smlouvy a doklady o platbách pojistného
- Další pravidelné závazky (například výživné na základě rozhodnutí soudu)
Účel využití hypotéky
Hypotéka je účelový úvěr, což znamená, že banka požaduje doložení účelu, na který budou prostředky použity. Možné účely zahrnují:
- Koupě nemovitosti (byt, dům, stavební pozemek)
- Výstavba nemovitosti
- Rekonstrukce nemovitosti
- Vypořádání společného jmění manželů (SJM)
- Vyplacení spoluvlastnických podílů na nemovitosti
- Refinancování stávající hypotéky
Dokumenty k pořízené nemovitosti
Pokud je účelem hypotéky koupě nemovitosti, banka bude požadovat:
- Aktuální výpis z katastru nemovitostí, včetně snímku nemovitosti z katastrální mapy
- Nabývací titul – doklad o vlastnictví nemovitosti
- Odhad ceny nemovitosti (banky si tento odhad zajišťují samy)
- Pojistná smlouva na financovanou nemovitost, včetně pojištění pozemku
Dokumenty při koupi konkrétních typů nemovitostí
Hypotéka na byt
Kromě kupní smlouvy nebo smlouvy o budoucí smlouvě je nutné předložit:
- Výpis z katastru nemovitostí
- Odhad ceny nemovitosti
Hypotéka na dům
Stejné dokumenty jako pro byt, tedy:
- Kupní smlouva
- Výpis z katastru nemovitostí
- Odhad ceny nemovitosti
Hypotéka na stavební pozemek
Pro pozemek určený k výstavbě bude nutné doložit:
- Stavební povolení nebo vyjádření stavebního úřadu, že je pozemek určen pro výstavbu
- Platný územní plán obce nebo města
Dokumenty pro výstavbu nemovitosti
Pokud je účelem hypotéky výstavba nemovitosti, banka vyžaduje:
- Stavební povolení s doložkou nabytí právní moci
- Územní rozhodnutí, pokud stavební povolení ještě není vydáno
- Rozpočet nákladů na stavbu
- Časový harmonogram stavby
- Smlouvu o dílo (pokud stavíte svépomocí, tato smlouva není vyžadována)
Zástava nemovitosti
Pro zajištění hypotéky bude banka požadovat:
- Výpis z katastru nemovitostí, potvrzující vlastnictví nemovitosti
- Pojistnou smlouvu na nemovitost, vinkulovanou ve prospěch banky
Další účely využití hypotéky
Pokud hypotéku používáte na rekonstrukci, budete potřebovat:
- Rozpočet na rekonstrukci a případně i projektovou dokumentaci, pokud to vyžaduje zákon
Pro vypořádání majetku je nutné doložit:
- Návrhy smluv na vzájemné vypořádání majetku
Orientační ceny dokumentů
Cena za některé dokumenty a úkony může být následující:
- Výpis z katastru nemovitostí: 100 Kč za první stranu, 50 Kč za každou další
- Ocenění nemovitosti: od 3 000 Kč
- Ověření podpisu na poště: 30 Kč